אחד הספרים הכי מרתקים שאני קוראת עכשיו הוא "מוזיקופיליה" של אוליבר סאקס. מקרים מזעזעים אך מעוררי השראה של מוזיקאים שנתקפים אירועים מוחיים נירולוגיים שונים. פרק שלם מוקדש לבעלי שמיעה אבסולוטית מולדת (אצלי.. אני נדירה, מסתבר) שמפתחים בעיות שונות בעקבות זה. אצלי התגובה היא מינורית והתגנבה לאט באמצע החיים: איני מסוגלת להאזין בהנאה למוזיקה שאינה אלקטרונית ובכלל אני מעדיפה להאזין לתדרים חשופים או הקלטות של "טבע". הקושי הכי גדול שלי הוא עם צלילי פסנתר אך גם כלי קשת ונשיפה הולכים ונעלמים כמעט כליל מהעדפות האוזניים שלי. (אני לא מדברת כאן על מוזיקה טונאלית או אטונאלית, מערבית או לא מערבית, אלא על גבהים מוגדים של צליל).
אמש קראתי על מוזיקולוג ופסנתרן שחלה באמנזיה נדירה וחמורה במיוחד. הכל נמחק לו. בכל פעם שהוא מתעורר הוא צובר זיכרון חדש שיכול להימחק תוך מספר דקות עד שעה. הוא כאילו מקבל חלון תודעה כזה ובחלון הזה הוא יכול לחיות, כלומר להערים זיכרונות, אבל אלו ימחקו מיד כשהחלון ייסגר.
מה שמדהים הוא, וזה דבר שדוקטור סאקס חוקר, שהנחקר שלו (שחולה מזה 20 שנה, עד שנכתב הספר) זוכר לקרוא תווים מורכבים ביותר ואצבעותיו פועלות לנגנם בפסנתר. בארוחת הערב סיפרתי על המקרה לג' וכמובן שבקשתי ממנו שאם אחטוף אמנזיה פתאומית דומה, לדאוג שיהיו לידי חומרי ציור או לפחות האייפון עם אפליקציית הציור החביבה עלי בימים אלו. טרם סיימתי את הפרק. נרדמתי.
בקר מוקדם עם הקפה במטבח, מול החלון.
האפרוריות שבחוץ מדגישה את גווני הירוק וגם את הצבעים האחרים. (השמש "אוכלת" את הצבעים ומגבירה קונטרסטים). החלון מרתק אותי. שום דבר אחר לא קיים מלבדו. מדליקה את האייפון ופותחת את האפליקצייה. עוצרת ושומרת מספר פעמים כדי לתעד את תהליך העבודה וגם מפני שהאפליקצייה כל כך רגישה, עד שכל תנועה לא נכונה יכולה לקבע שגיאה או למחוק את הכל. ישנן דרכים שדורשות ניסיון, זריזות ומיומנות שבעזרתן אפשר להגן על כל שלב בציור.
פוטנציאל המחיקה והאובדן באלקטרוניקה גדולים יותר מאשר בחומר אך גם אפשרויות ההתגוננות רבים יותר. ולמרות זאת אני מניחה שהכאב על אובדן כזה או כזה הוא אותו כאב.
הנה תיעוד החלון:
שברירים: כשהגעתי לנקודות על הוילון התמלאתי חדווה, ואז הצמחיה הירקרקה הציפה בי שמחה והלבבות האדומים המצויירים על הכד "עשו לי את זה": עונג צרוף. וכשכיביתי את האפליקציה עם האייפון, כל אלו כבו גם כן.
װ9 בנובמבר, 2013 at 1:44 pm
איזה יופי, ההתקדמות ההדרגתית והווילון עם הנקודות והפרחים מתחתיו. ואני חושבת הרבה על שימור ואובדן בעולם האלקטרוני ובזה האמיתי. המסקנה שלי היא ששום דבר אינו נצחי ואינו בטוח, אבל בינתיים אפשר ליהנות ממה שיש.
אהבתיאהבתי
װ9 בנובמבר, 2013 at 7:53 pm
תודה עדה. נראה לי שאנחנו תופסים רק מעט מאד ממה שנראה לעין. לכן אני גם מאמינה שיש משהו שאינו משתנה ואינו חולף, הוא המשהו שאותו את מכנה "נצחי".
אהבתיאהבתי
װ9 בנובמבר, 2013 at 2:11 pm
אפשרויות התגוננות רבות יותר, כמה נכון
אהבתיאהבתי
װ9 בנובמבר, 2013 at 7:54 pm
תודה דודו. יתרונות וחסרונות:)
אהבתיאהבתי
װ9 בנובמבר, 2013 at 3:04 pm
אל תתני להם להיכבות. יש לך את החלון. יש לך גם את הכשרון לצייר את כל מה שרק תרצי. ובזמן שצפיתי פה בשלבי הציור חשבתי על החלון הזה שהוא תמיד יפה ופורח אצלך.
אהבתיאהבתי
װ9 בנובמבר, 2013 at 7:55 pm
ורד תודה. אהממ… לא בדיוק, אבל כן, החלון חייב תמיד לרוח!
אהבתיאהבתי
װ9 בנובמבר, 2013 at 8:46 pm
אני לא מוסיקאי (אולי הייתי בילדותי),
אך אני מכיר היטב את מהותה של אמנזיה יומית.
כליום מחדש החלון נפתח עם תקווה ושב ונסגר במפח נפש מכאיב…
פעם פעם כתבתי על כך:
http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=34892&blogcode=794746
אהבתיאהבתי
װ10 בנובמבר, 2013 at 12:10 pm
תודה שדות, תרגיש טוב!
אהבתיאהבתי
װ10 בנובמבר, 2013 at 5:28 pm
איריסיה יקרה, לא קראתי את סאקס, אין לי שמיעה אבסולוטית, אבל יש לי חוש קשב/שמיעה קצת יוצא דופן.
הכי אהבתי ברישומי החלון– את הראשונים המינימליסטיים.
אהבתיאהבתי
װ10 בנובמבר, 2013 at 9:54 pm
שועי יקר, תודה!
אהבתיאהבתי