רגע אלוהי בפארק. הדרכה לציור מצילום

זה היה רגע שבו הבחנתי בארגון הצבעים והצורות, התגלמות מושלמת של סדר אלוהי. אביב בפארק השכונתי. אדום. צהוב . ירוק. כחול, על גווניהם העזים, טורים טורים במבנה ללא רבב. ידעתי שבצילום הפלא הזה ייעלם. אבל לשבת ולצייר שם היה בלתי אפשרי. צילמתי בכל זאת. באייפד נראה צילום סתמי של שביל עם עץ ודשא וכמה שיחים. הכל משעמם ודהוי, אבל קומפוזיציה פוטנציאלית לשיעור בצבעי מים. אם אני מלמדת את א' למשל, אני מאתגרת את עצמי  בהדגמה ובבנייה מסודרת של שלבים שלבים, מנסה להגדיר ולהסביר כל מהלך: איך מתחילים, את מי בוחרים ראשון לצייר, האם להתחיל ברישום או בלי, האם  נתחיל בתשתית או עדיף להשאיר חללים ריקים, האם נניח קודם את הדימוי המרכזי, האם את הרקע או את הגוונים הבהירים (כמובן, זה הקלאסי) או שמא נתחיל במקרה הזה באדומים ובצהובים, כי הם החשובים ואם שוכחים להשאיר להם מקום נקי הכל אבוד, כי בצבעי מים אי אפשר לעלות בצבע רענן, עוצמתי, יסודי על צבעי הרקע. לכן אולי עדיף שהצבעים הבוהקים, הזוהרים, יהיו ראשונים. ואם כן, עדיף לרשום קודם. למקם. רק  זה שישנה אצלו ראייה רישומית אינסטינקטיבית, יכול לפזר בלי תכנון את הצבעים העזים. אך ברישום ישנה גם בעיה (עדיף לרשום בעפרון מחיק במים): תלמידים נוטים לרשום בפרטי פרטים ואז למלא את הרישום כמו בחוברות צביעה והכל הולך לאיבוד. וכך גם הבעיה עם התבוננות מצילום: נצמדים לקומפוזיציה של הצילום וכבר לא חווים את התלת- ממד, את החיים בתוך החיים, ולא רק זאת, אלא שנוטים לחפש את "הצבע" שבצילום, ואז כל הוויברציות שמן החי הולכות לאיבוד. אז מה עושים?
בכל זאת מציירים, כי זה מה יש. לא תמיד אפשר לצייר בטבע וגם תנאי הטבע, למתחילים, לא מפרגנים במיוחד. אז ככה. כמה הצעות. עדיף לצייר מצילום אישי, צילום שנעשה ממקום של התפעמות, רגע של תשוקה למראה. עדיף לבחור צילום שיש בו פרספקטיבה ולא יותר מדי מבנים קרובים, צילום שיש בו מרחב כלשהו, אור וצל, קרוב ורחוק, עם לא מעט גוונים, צילום שיש ממנו זיכרון טרי, גם אם הוא נעשה לפני שנים. ואז, הכי חשוב, לצייר אותו מספר פעמים בגישות שונות. מומלץ ללא רישום בהתחלה. רק הנחות צבע. רק איבחון של מה קרוב ומה רחוק, מה בהיר ומה כהה. לראות מהו הדימוי המרכזי, פעם לצייר רק את אותו ופעם רק את סביבתו, פעם על נייר רטוב ולאפשר לכל הצבעים להתפזר ופעם בשכבות שקופות ועדינות. רצוי לעשות טסטים של הצבעים בצד הדף או בנפרד וגם לערב את ההיגיון והדיבור הפנימי: מה לפני ומה אחרי והכי חשוב היכן האור החזק הזה, שהכרחי להשאיר את הנייר חשוף, כי אחרת לא יהיה אור וזו הדרך היחידה בצבעי מים טהורים. כמובן שנייר מחיק (יש כזה שנמחק עד 90 אחוזי לובן, אם כמובן יודעים למחוק נכון) עוזר לטעויות. אבל לפעמים הטעויות הן שמעניינות בצבעי המים.
רצף של טעויות, שנרכש ומשתכלל עם הניסיון והזמן, הוא היופי הבלתי מעורער של ציור טוב בצבעי מים.
רגע אלוהי בפארק 1.jpg

איריס איריסיה קובליו, צבעי מים, מאי 2016

 

או
רגע אלוהי בפארק 2.jpg

איריס איריסיה קובליו, צבעי מים, מאי 2016

אודות איריס איריסיה קובליו

אמנית. כותבת. מורה לציור, מתמחה בצבעי מים. הצגת הרשומות של איריס איריסיה קובליו

One response to “רגע אלוהי בפארק. הדרכה לציור מצילום

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: