בשעורי צבעי המים תמיד עולה השאלה- קודם לרשום או לא לרשום. אין לי תשובה אחת. תלוי מה האימג' ומה הכיוון. בדרך כלל אני ממליצה לרשום בעפרון מחיק (במים) ורק את קווי הקומפוזיציה הכללים, בעיקר בנוף. או דומם.
בפורטרט השאלה הזו רחבה יותר וכוללת תרגולים רבים של תפיסות של מהות הפורטרט.
רוב התלמידים רוצים שהציור ייצא דומה, במיוחד אם מציירים אדם שמכירים ועוד יותר מזה, אם מציירים קרוב משפחה. הפחד מביקורת הוא השולט בזמן הציור.
מאד קשה ללמד להתחבר למהות הדמות ולצייר אינטואיטיבית. הרבה פעמים מיומנות רבה ברישום מביאה תוצאה הפוכה: המצויר יוצא דומה, אך מהותו, נשמתו, נעלמת. מפחידים ומרתיעים אותי ציורי פורטרטים מוזיאונים של האצולה המצוירת, בעלי הכוח והשררה, ששוכרים צייר כישרוני להנציח את פניהם בעבודה רבה, כביכול סיזיפית.
ללמד פורטרט דרך צבעי מים זה ללמוד לעוף, להשתחרר מ"דומה לא דומה", להשתחרר מרישום כובל, להשתחרר מפרופורציות. זה ללמוד לגעת בנפש הדמות שעולה מפנימיותנו דרך התודעה אל הדף. אבל דרושים לזה זמן ותרגולים רבים, לצייר שוב ושוב את אותה דמות. למצוא בה אינסוף עניין ואהבה.
רוב התלמידים הם קצרי זמן ולכן ציור פורטרט אינו פופולרי בשעורי ציור בצבעי מים. פורטרט שייך כביכול לשעורי רישום ושמן, וההעזה של וויתור אמיתי על יסודות הרשום נדירה. בצבעי מים, רוב התלמידים מסתגרים בנופים, דוממים והשראות מתמונות קיימות, כדי לא להתעמת עם מערכת יחסים.
ציורי הפורטרט הכי יפים בעיני הם אלו שיש בהם "שגיאות", אלו הלא גמורים, אלו שבאו מרגש חזק של מערכת יחסים.
גל אומרת שזה לא דומה לה. זה בסדר גמור מבחינתי. אם סקאיי היה יכול לדבר גם הוא היה מקטר: היי זה אני? מה פתאום? אני הרבה יותר גדול ושעיר ויש לי זנב מפואר, למה לא ציירת לי את הזנב ובכלל אני יותר גדול מגל, אני כבר לא גור, אני כמעט בן שלושה חודשים ואני גיבור גדול, ומה פתאום כחול? אני כחול??
וכן, ציירתי מצילום שצילמתי אותם כשהבאנו את סקאיי לפני שבוע. ביום הראשון הוא עוד הסכים קצת לדגמן, לדקה, אבל מכוון שהוא כלב רוח (ננסי) הוא תזזיתי מכל חיית מחמד אחרת שאני מכירה. וגל של הייתה כל כך יפה, מדהימה, באותו רגע, שכן, אכן השתדלתי מאד להנציח את יופייה והסיטואציה.
ואם רשמתי לפני הנחות הצבע?- כן. במקרה הזה כן. רישום קליל בעפרון מחיק.
אז לא "יצא" ממש דומה. אז מה. האהבה שלי מסופקת. האהבה שלי מחוברת. והיא מעבר לכל דמיון, הגדרה, וכלי מדידה.
װ4 בפברואר, 2013 at 9:17 am
כן אני מכיר את תופעת/דילמת דומה לא דומה (ומהבחינה הזאת אני מניח שהפסלים של ג'קומטי היו הכי דומים) וסקאיי חינני ומתוק, ובכל זאת אני נזכר בששת ומתגעגע
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 7:26 pm
דודו, משמח שאתה מתגעגע לששת:) מאיזו בחינה? וג'קומטי מזכיר את סקאיי:)
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 9:18 am
ואי איזה יופי לקרוא את הפוסט הזה על הבוקר ואהבתי את הסוף המיוחד לך
"אז לא "יצא" ממש דומה. אז מה. האהבה שלי מסופקת. האהבה שלי מחוברת. והיא מעבר לכל דמיון, הגדרה, וכלי מדידה".
פוסט כלכך מלא ומהנה איריסי ומעניק ומלמד
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 7:28 pm
שריתי תודה על תגובתך החמה.. לא תכננתי את הפוסט הזה. בגלל סקאיי הכל כך כך רגשי וקיצוני עכשיו:)
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 9:21 am
וואו, אני בדיוק מציירת חברה ליומולדת, בצבעי מים.. כייף לקרוא אותך, אבל עדיין מקנן בי הפחד של "יצא דומה או לא".. 🙂
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 7:29 pm
רעות, אין מה לפחד. "לא דומה" זה הכי טוב, כי זה מה שהלב שלך רואה… ציירי באומץ ובשמחה!
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 9:50 am
יפה כתבת אחותי. פרק באומנות. הציור מקסים ועדיין רוחו של טוטו שם…
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 7:29 pm
וואי ורד, נראה שאת מתגעגעת לטוטו
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 11:21 am
איריסיה יקרה, אני חושש ש'דומה//לא דומה' הוא פשוט עיקרון מדיד; באותה מידה ילד בחוברת צביעה פוחד 'לצאת מן הקוים' או לצייר על הדף כאוות נפשו ובלי קשר מיידי לצורה חסרת הצבעים שסימנו לו על דף הצביעה.
אילתור/אימפרוביזציה, אני הולך ולומד, היא משהו שהרבה אנשים מסויגים כלפיו. ראי את ההתנגדות שעוררו תנועות אוונגרד בציור האירופי בראשיתן או אפילו ציורים אבסטרקטיים שלא כללו נוף מוגדר, או כמה אנשים מסויגים עדיין מג'ז אוונגרדי.
בעיניי להכיר את מערכת הכללים, כדי לשבור את הכלים, היא אחת המידות ההופכות אדם לאמן מקורי או ייחודי, אבל זה תמיד מעורר איזו הסתייגות, כי בני אדם נוטים לשמור על הכללים, וקשה להם לצאת מהקווים גם כאשר מבקשים מהם לחרוג ממה שכבר ידוע להם וללכת למקום חדש.
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 7:31 pm
בעיניי להכיר את מערכת הכללים, כדי לשבור את הכלים- יפה כתבת שועי. וכן, כן מומלץ לרשום, והרבה. רק לא בטוח שצריך "ללמוד" לרשום. מבחינתי צבירת קילומטראז' של רישום (הרבה הרבה מחברות סקיצות) הם הלימוד הכי טוב.
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 5:13 pm
תודה, התנסיתי קצת בציור אבל מעולם לא נגעתי בצבעי מים, למרות שאני מאוד אוהבת. אני נפעמת בכל פעם מחדש מהציורים שלך. תודה על הפוסט המרתק הזה!
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 7:33 pm
תודה קיפודים. ממליצה לך להיכנס לעולם הקסם של צבעי המים. למה קסם? כי אפשר מהר מאד להנות מהם וגם אפשר שנים רבות לחקור אותם ללא שובע:)
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 7:01 pm
אהבתי. בבחינת מבוא לקורס בצבעי מים…..
אהבתיאהבתי
װ4 בפברואר, 2013 at 7:33 pm
תודה לאה וברוכה הבאה לבלוגי!
אהבתיאהבתי
װ5 בפברואר, 2013 at 7:40 pm
יפיפה ומלא אהבה. מרגישים.
אהבתיאהבתי
װ5 בפברואר, 2013 at 8:07 pm
תודה עידית!
אהבתיאהבתי
װ17 ביוני, 2013 at 9:56 pm
….ללמוד פורטרט דרך צבעי מים זה ללמוד לעוף….זמן ותרגילים רבים…הכי יפים אלה עם השגיאות…תודה, איריס, לילה, אני ודוגי, סגרתי את הטלויזיה, הספרים של שבוע הספר לא יברחו לי….דוגי הישנה לידי עוד לא יודעת שאני מנסה לתפוס לה את הנשמה, לא אכפת לי אם היא תצא אמסטף/לברדור/כלב רועים….הלא יש בה הכל….חבל רק שאין לי עפרון מחיק ונגמרים לי הדפים, שכחתי לקחת את הדפים החסכוניים שנתת לנו.
לא נורא, סקיצות אפשר גם על סתם דף…אז לעבודה ושוב ת ו ד ה !!! איזה כיף…
אהבתיאהבתי
װ18 ביוני, 2013 at 9:46 pm
תודה תמי, כיף לקרוא אותך!
אהבתיאהבתי