מזל, שמות וחלונות

איך קוראים לך?

-מזל

-ולאבא שלך

-מנש

ושם המשפחה שלך?

-כמו אבא

מתי נולדת?

-לא יודעת

-איפה?

-בתימן

מתי יש לך יום הולדת?  בקיץ? בחורף? אולי בחג?

-לא זוכרת. שם לא היה יומולדת

-מתי איבדת את תעודת הזהות?

-לא יודעת

אני במשרד הפנים, עוזרת לאישה דקיקה בנעלי ספורט למלא טופס בקבלת תעודת זהות חדשה. היא לא יודעת קרוא וכתוב אבל היא רואה היטב. בת כמה את אני שואלת. לא יודעת, מותק, היא עונה. שישים? אני מנסה.. הבן שלי בן שישים אולי, היא אומרת, איזה צרות הוא עושה לי, גר בבית, לא התחתן ולא מביא כסף, הלכתי למשטרה, אולי גנבו תעודת זהות, אם לא יתנו תעודת זהות לא צריך, אבל כרטיס קופת חולים לא גנבו, איזה מזל, איזה מזל. היא מראה לי את כרטיס קופת החולים. כתוב שם מרים עובדיה.

 

תשעה חודשים הם זמן טוב לשם חדש להבשיל, רק אחר כך מומלץ לשנות או להוסיף בתעודת זהות, כך נאמר לי לאחר ששמי החדש התגלה באחת, בראש השנה. במשרד הפנים, בקומה השישית, שלושים מספרים לפניי. הבאתי ספר שנשאר בתיק. אמי התקשרה. איפה את? במשרד הפנים, משנה את השם. שיהיה במזל, היא אומרת. מה יותר טוב מזה, אימא שמברכת על שינוי שם שהיא עצמה בחרה בלידתה אותי.

 

הפקידה חמורת הסבר מבקשת ממני הסברים. מה זה שינוי רוחני היא שואלת (כך כתבתי) אני מסבירה לה בקצרה. היא לא מסתכלת עלי. עיניה קבועות בניירת. איריסיה היא אומרת. כן, אני משיבה, את אומרת את זה כל כך יפה (יש לה מבטא ספרדי), נכון,  זה יפה, היא אומרת, אבל הרבנים לא מרשים להחליף שמות, זה אסור ומגלגלת עיניה כלפי מעלה. אם היא היתה נוצרייה היא בוודאי היתה מצטלבת באותו רגע. אני מחייכת אליה והיא מתרככת. שיהיה לך במזל, היא אומרת, העיקר שתתחתני

 

במעלית אני פוגשת את הרב עושה שלום. מה את עושה פה, הוא שואל אותי בחיוך רחב, כמה זמן עבר מאז, שנתיים? שלוש? כן, בערך, אני אומרת, באתי להחליף שם, שוב מתחתנת? הוא שואל, לא, שם פרטי, איזה יופי הוא אמר, את עוד ביוגה? בטח השם מהיוגה שלכם, לא, הוספתי ~יה~ לשם שלי, אני עונה לו, תגיד למה הפקידה אמרה לי שהרבנים אסרו על החלפת שם? מה פתאום אסור, איזה שטויות,  הוא מצחקק, להחליף שם זה כמו שיפוץ, מורידים קיר, מוסיפים מרפסת, עושים יציאה מהחצר, מרחיבים מטבח, מחליפים חלונות, את יודעת הכי חשוב להחליף חלונות, שיכנס הרבה אור, אור עושה את הכל טוב, זה ידוע, את יודעת, גם אני החלפתי מקצוע. עכשיו אני משפץ בתים, אולי את צריכה שיפוץ? ומה עם אלוהים? אני שואלת, בטח עם אלוהים, הוא עונה, אלוהים נמצא בכל,  באסלה, בקיר ובמסמר והכי הרבה בכסף שאני מביא לאשתי. זה הכי כדאי, לא? לראות אותה עוד פעם מחייכת, כמו שהיתה צעירה.

 

אנחנו נפרדים בלחיצת ידיים והבטחה שיבוא לבקר. הרי ממילא התכוונתי לשפץ בקרוב🙂

אודות איריס איריסיה קובליו

אמנית. כותבת. מורה לציור, מתמחה בצבעי מים. הצגת הרשומות של איריס איריסיה קובליו

17 responses to “מזל, שמות וחלונות

כתיבת תגובה

