שלושה חלומות וציטוט אמיתי

 1.

מ', אוצרת ראשית במוזיאון הלאומי שאצרה עבורי תערוכת פורטרטים, עמדה לשאת דברים במעמד הפתיחה. התערוכה  נערכה באולם התצוגה הראשי ושנים עשר חדריו הצדדיים. התערוכה כללה פורטרטים בצבעי מים בגדלים שונים, פורטרטים שציירתי בעבר ופורטרטים שאצייר בעתיד. מ', הגבוהה ממני בכשני ראשים, עמדה על דוכן וכיוונה את המיקרופון כשסיימתי לסקור את הפורטרטים שהיא בחרה להציג באולם הראשי.  מ' החלה לנאום ולשבח בגדולת אומנותי. המילים שיצאו מפיה הפכו לכדורים שהוטלו בחלל, נתקלו בקירות וחזרו אל פיה. אף אחד מלבד שתינו לא היה שם. רק היא ואני, הפורטרטים והכדורים.

 2.

באולם התצוגה הראשי של המוזיאון הלאומי, ושנים עשר חדריו הצדדיים, נתלו כל  הפורטרטים שציירתי ואלו עוד אצייר. קהל עצום זרם פנימה ומילא את החללים עד אפס מקום. אני  בקושי רב פילסתי דרך ביניהם לכוון דוכן האוצרת הראשית שעמדה לשאת את דבריה. היה צפוף עד כדי כך שהאנשים טיפסו זה על גבי זה והסתירו את הציורים. כשהגעתי בסופו של דבר לדוכן, מ' לא היתה שם. גם הדוכן לא היה שם, אלא חור. עמדתי על סף החור ואור תאורה עצום סינוור את עיניי. לא ראיתי כלום.

 3.

מ' עמדה על דוכן הנואמים והפליאה בתשבחות. היא סיפרה על הדרך הלא שגרתית שמצאתי, המאפשרת לי לחדור אל הגרעין הנשמתי של המודל. הקשבתי בסקרנות רבה. לא הכרתי את האמצעי המסוים שהיא דברה עליו ולא הבנתי את מבנהו ואת פרטיו, אך נראה שהקהל הרב הבין היטב, כי קולות הנהון והסכמה וסיפוק נשמעו מכל עבר. הציורים שלי, הפורטרטים, היו תלויים מעל לראשי האנשים ובידי האנשים היה משהו שהם היו צריכים להפעיל כדי לראות את הפורטרטים.

ממקום הימצאי יכולתי לראות את האולם הראשי ואת שנים עשר חדריו הצדדים על כל ציוריהם, את הקהל ואת מ' האוצרת התמירה.

אבל הם לא יכלו לראות אותי בשום צורה ואופן.

  

 ולסיום ציטוט אמיתי:

 "פורטרטים בצבעי מים זו לא סיבה לתערוכת יחיד. כל צייר מצייר פורטרטים מהצד. זאת מלאכה שעדיף שתישאר במגירות. פעם היית מציירת על אריזות של תרופות. זה היה מיוחד וקונספטואלי. אבל דיוקן? סתם דיוקן? לא אצלי. אני מקום לאמנות עכשווית רצינית"

.

אודות איריס איריסיה קובליו

אמנית. כותבת. מורה לציור, מתמחה בצבעי מים. הצגת הרשומות של איריס איריסיה קובליו

20 responses to “שלושה חלומות וציטוט אמיתי

  • geraginzburg

    שנים עשר מופלאים.
    שנים עשר חדרים לנשימתם של המודלים…

    אהבתי

  • Sarit Shamir

    איריסיה אני עם גרא אין כמו מופלאות הדיוקנים שלך, ההבעות הנראות מתוכם, המבט הזה שאת תופסת כמו ואת מראה של זה המביט בתוכה, וכמה נשמה וכמה חדירה וכמה עמוק ואין מתנה יפה מזו להוציא לאור ומהו סתם דיוקן? ואיך על העומק שנוצר אפשר לומר סתם, זו את שלימדת אותי איך נראות הבעות פניי בעומק הזה שהעולם הפנימי מגלה.

    תודה איריסיה וכן יש להעביר את זה הלאה. נקודה.

    אהבתי

    • איריסיה קובליו

      שריתי, "במציאות" הצטוט הוא לא מעכשיו. אך מה מציאות?
      ואפילו הפורטרטים שבחרתי להעלות כאן, מספרם 12, ולא התכוונתי, אלא כך יצא לי, כמו כל הפוסט הזה שנעשה בחופזה, בין מוות תחייה מוות תחייה של המחשב שלי, שכנראה בכל זאת בקץ ימיו, אז הכל צריך להיעשות מהר, ואולי המהירות הזאת לפעמים פועלת היטב….

      אהבתי

  • מרית בן ישראל

    והם לא יכולים להחליט עלייך. לא באמת.

    אהבתי

    • איריסיה קובליו

      מרית, זה לא בא מקיטור ותסכול. אני אוהבת להשתעשע בחלומות. והציטוט שהבאתי התאים לחוקי המשחק (למרות שהוא אמיתי אחד לאחד) אבל אגלה לך משהו מצחיק: איך שסימתי לקרוא את תגובתך הראשונה קבלתי מייל המשתף את הפורטרטים שלי בתערוכה בנווה צדק. בשבוע הבא. פרטים יבואו. פורטרטים שלא הועלו לבלוג כאן:)

      אהבתי

  • נועה אסטרייכר

    שילכו כולם תקאווד
    איריס
    את נהדרת
    ואמנית אמיתית עכשווית רצינית
    שיזדיינו

    אהבתי

  • חני ליבנה

    איך החלום משקף פחדים שאיפות ומציאות, ואני חושבת שבאמת המצאת שיטה חדשה לצייר דיוקן פנימי, וכמה נפלא היה לראות את הדיוקנאות הללו מנהלים דושיח במוזיאון ענק בעל 12 חדרים!!כל דיוקן עולם, כל נגיעה בול

    אהבתי

  • שוֹעִי

    איריסיה יקרה,
    הגיע הזמן שאמנים/ות ילמדו לטוות קורי עכביש, ולתלות בהם את עבודותיהם כדי שהמבקרים יסתבכו בהם ללא התר, ורק הצייר יוכל לשחרר את המתבונן מן הקורים,
    זה יהיה חדשני, מאתגר, מסקרן, מלא-אקשן, ובעיקר יוכלו לשנות את שם הז'אנר
    לאמנות ישראלית עכבישית.
    אני בהחלט רואה בעיניי רוחי את רמברנדט או ורמיר של דורינו מנסים להעלות תערוכת דיוקנים בגלריה תל אביבית ונענה בכך, שפורטרטים בצבעי שמן זה טריויאלי מדיי.
    לעתים מישהו חייב להזכיר לבעלי הגלריות כי אפשר כי טעמם הוא טריוויאלי מדיי.

    אהבתי

  • איריסיה קובליו

    שועי יקר, נחמד ומדליק אמנות עכווישית. אני בטוחה שאי שם כבר ניסו את זה בדרך זו או אחרת. האמת שאין לי חשק לחדש שום דבר. רק להעמיק פנימה ולהיות בחופש. להיות נאמנה לעצמי.
    ותהיה לך הזדמנות בקרוב קרוב (זה נודע לי היום) לראות כמה פורטרטים בלייב. פרטים בהמשך.
    ואגב, יש המציירים כמו ורמיר. הם לא ממש דחוייים. ישנם הדיוקנאות של ארם גרשוני.
    העיניין כלפיי הוא לא בדיוק "דיוקן".
    ויוד דרך אגב, לא התקבלתי לתכנית הטלויזיה הטפשית "דיוקן", עם לא זוכרת מה שמו. הם זימנו אותי, ולא עברתי מסך, או שהציורים שלי לא עברו מסך. חחחה

    אהבתי

  • ורד

    סיבה ענקית לתערוכה !
    אני מחכה לתצוגת הפורטרטים האדירה והמקסימה שאת יוצרת וכפי שאני אומרת או כותבת תמיד: בקסם ידייך. ואוצר התערוכה יקבל באמת אוצר.
    ואיזה יופי של קולאז'. גאה להיות חלק ממנו.

    אהבתי

  • איריסיה קובליו

    תודה ורד, וכן, לצייר אותך זה לגלות אותך בכל פעם מחדש. תענוג

    אהבתי

  • שוֹעִי

    איריסיה, פעם הכרתי מישהו שמרוב שעבר מסך, נשאר שם
    כלומר נשאר באולפני הטלויזיה ומאז הוא נודד מתכנית לתכנית ואינו שב עוד לביתו
    ואשתו עגונה וילדיו רעבים, והוא אינו זוכר דבר
    מאז שעבר מסך, לא את חייו שלפני כן, לא את הדברים שהיו ערוכים בפניו,
    הוא מדלג בין ויצטום, לונדון וקירשנבאום, ובכל מקום הדומה לו,
    ואם צריך מומחה למשהו, הוא מתנדב מייד
    בין תכניות הוא משנן ערכים מתוך החיבור שלא נס ליחו: "על כל שאלה תשובה"
    ולפעמים כשיש יותר זמן מן הוויקפדיה ודומיה (כשמפנים לו צג)

    חייו אינם חיים מאז עבר מסך

    אהבתי

  • איריסיה קובליו

    שועי, זה פוסט בפני עצמו, ( בלי להזכיר שמות) ואתה יודע, בלעבור מסך יש גם יתרונות (בלי להזכיר שמות) ובלהשאר צופה בלבד ישנם גם יתרונות (בלי להזכיר שמות) ובשמות יש גם יתרונות (בלי להזכיר שמות)

    ואגב, הטלויזיה אצלי משמשת רק כמסך (שחור). אבל עדיין לא הצלחתי לעבור אותו.

    אהבתי

  • Vered Navon

    מזכיר קצת את הסיפורים על מנותחי לב שנשמתם פורחת החוצה במהלך הניתוח, ומלמעלה היא רואה את שולחן הניתוחים ושומעת את קולות הרופאים…
    גם אני מחכה לתערוכה!

    אהבתי

כתיבת תגובה

