קניתי בטעות מחברת סקיצות שנראתה "מקצועית". מיהרתי ולא בדקתי. המחיר היה טוב.
בין לבין אני מתאמנת בסקיצות מהירות. זה כמו לשמור על כושר. אמנם אין צורך להתאמן כל הזמן, אבל מפעם לפעם אפשר להקדיש כמה ימים או שבועות לחידוד הראייה. לחידוד הקליטה. לשימון התנועה המהירה שבין ליד האוחזת במכחול, עט, עיפרון ועוד.
אז מחברת הסקיצות היתה זולה מכל הבחינות. דפים שספק אם ישרדו עשור שנים. הם סופגים את הצבע היקר עד שנדמה שהשתמשתי בכפתורי צבע של גן ילדים. הם מתקמטים ומתפוררים בקצוות וחתוכים בגסות ובעלי טקסטורה הנראית כפלסטיק מעורבב בבד סינטטי ונייר טואלט. וכמובן שכל קו או כתם מצטלקים על הנייר לעד, בלי שום אפשרות למחוק.
ובכל זאת החלטתי להשתמש במחברת הזאת. לא כהצהרה מתחום "דלות החומר" המפורסמת בהיסטוריית האמנות הישראלית, אלא כדי להיות בחוויית ה-"לא אכפת לי". לא אכפת לי מה שייצא. ממילא אזרוק את זה.
סקיצות מהירות על נייר זול הם כמו רומן מזדמן, או יחסים על סף פרידה. כל מה שהיה עצור הרבה זמן יכול להשתחרר בן רגע. אין שום מחויבות בבועת הזמן הזו ששמה "לא אכפת לי". את נותנת ליד לעבוד ואת חושבת על דברים אחרים. כלומר את מפסיקה להיות כבדה ובעלת חשיבות עצמית, את מסירה מעצמך כל יוהרה או יומרה או אחריות ואת שופכת.
זה נכון שכדי לשפוך בלי חשבון צריך קילומטרים של מאמץ הליכה עם כד על הראש מבלי שתישפך טיפה. וזו הליכה קשה ומייסרת שמעטות בה ההצלחות, אבל היא עקשנית ומטפסת במעלה ההר ששמו במקרה זה: ללמוד לצייר.
בצבעי מים עדיף לצייר על נייר "מקצועי". לי כמובן יש את הנייר המועדף. אבל דווקא מיטב עבודותיי הפופולאריות נעשו על ניירות "פושטקים", שהמפורסמות ביניהן היו אריזות של תרופות, כרטיסיות משרדיות, כרטיסיות רכבת, מפיות, מעטפות, גלויות ועוד…. הדבר הזה, שמקשה על "הציור הנאות" משחרר. אז במקום לתת את המחברת הזולה והלא מקצועית לבן השכנה או לבת אחותי (מעשה נחמד כשלעצמו ואממשו אולי בהמשך) פלרטטתי עם המחברת בשבועיים האחרונים, והנה כמה סריקות לא מחייבות 🙂
ובחרתי לסיים בסקיצה לנוף יפואי, אחת מרבות מהשנים האחרונות. האקוורל הזה הוא מהיום בבקר, הרוח שרקה מאד, הים האפיר באחת בין קרני האור הפתאומיות. אחרי הכתם הראשון קפאתי בין הטיפות שהתעצמו מדקה לדקה. החזקתי מעמד פחות מעשר דקות. הנייר הנורא ספג את כל הצבע, אבל דווקא האייפון הצליח ללכוד את הצבעים המקוריים, הזוהרים, המבהיקים, המתוקים, של קופסת צבעי המים האהובה שלי
װ22 בינואר, 2012 at 5:13 pm
כאן ועכשיו-
מקסים!
אהבתיאהבתי
װ23 בינואר, 2012 at 8:55 am
תודה נונה,
תמיד זה כאן ועכשיו
גם מה שהיה פעם
אהבתיאהבתי
װ22 בינואר, 2012 at 6:13 pm
איריסיה, אני אוהב את החיספוס הזה של הסקיצות הבלתי מחייבות.
ישנו צייר אקוורליסט גאון (לדעתי) בשם משה כגן שחי בקיבוץ שמיר.
לדעתי הוא כבר חי בעולם הזה בסביבות תשעים שנה פחות או יותר.
אני אוהב מאוד את היד "הקלה" שלו בציורי נוף. נכון היום הוא עדיין מצייר
והוא כבר מאוד מנייריסטי (גם משום שאני חושב שהוא מצייר את הנופים שבתוכו
ולא אלה שפרושים לפניו). מה שרציתי לומר זה שלמרות שהוא מצייר נוף ואת מציירת
נוף אנושי ושניכם מציירים באקוורל אתם שונים. לך יש יד קלה, אבל כשיש צורך היא
תהיה גם כבדה. וזה כבר הרבה יותר קשה. לכן את מצליחה להימלט מהמניירות המשטיחות. ומגיעה לעומק שמרבים לראות אותו בשמן ונדיר לגלות אותו באקוורל.
פעם עבדתי באקוורל ועדיין אני זוכר כמה שזה קשה (פעם שעשית קו או כתם
כבר אין מהם דרך חזרה). מאז אני מעריץ אקוורליסטים. כבוד!
דוגמה של עבודה של כגן:
http://www.shamir.org.il/info/beshamir/banim/tn_kagan0002.jpg_
אהבתיאהבתי
װ23 בינואר, 2012 at 9:01 am
דודו, תודה על תגובתך הממושקעת.
זה נכון, באקוורל קל לתפוס את הפטנטים ודי מהר לההפך למיינריסטים. לכן זוהי מדיה מסוכנת. אם לומדים אצל מורה שמלמד פטנטים ויש קצת כשרון חיקוי אפשר לפתוח גלריה משגשגת ברובע אמנים כלשהו.. בשעורים שלי אני מסרבת למכור פטנטים. ולכן לא תמיד קל ללמוד אצלי. אני לא מלמדת "טכניקות"..
והעניין הזה של תנועה בין הקל ל"כבד"- זה חלק מהותי מהעבודה שלי. הביטוי משתנה כמו שהחיים משתנים כל הזמן.
אהבתיאהבתי
װ22 בינואר, 2012 at 6:45 pm
הו הדס תשמח למחברת ממך, את יודעת.
זה נראה בסקיצות שמהנה מאד היה לך. מלשפוך יצא יופי. יפים יפים.
אהבתיאהבתי
װ23 בינואר, 2012 at 9:05 am
כן, אביא לה מהחנות ביפו. היא בהחלט ראוייה למחברת כזו.
ויש עוד כמה סקיצות ש"עפתי" על הדסי ולא ראית…
אהבתיאהבתי
װ22 בינואר, 2012 at 7:14 pm
איריסיה הסקיצות כאן נפלאות,
אי אפשר לדעת מתוכן את קשיי בלוק הציור או מחברת הטיוטות
אני אוהבת אותן מאוד
ואת הפוסט אהבתי לקרוא, מרתק לדעת עולמו של אמן ומאיזה פריטים ופרטים הוא מורכב,
אהבתי לגלות אותך בדרכך האמנית המקצועית איריסי
תודה.
אהבתיאהבתי
װ23 בינואר, 2012 at 9:14 am
שריתי, כך היה כשרשמתי אותך על מפיות… הרבה יותר את ומשוחרר מאשר הציור ההוא בצבעי מים על "דף מקצועי, בו כל כך השתדלתי שיהיה את.. ובכלל את כה ציורית שבטח עוד אוסיף "לעוף" עליך….
אהבתיאהבתי
װ22 בינואר, 2012 at 7:20 pm
איזו מטפורה נהדרת.
ואהבתי מאד את התוצאה.
אהבתיאהבתי
װ23 בינואר, 2012 at 9:16 am
מאיה, אני לא בטוחה לאיזה מן המטאפורות התכוונת אם כי אני יכולה להתחבר לראש שלך ולזרום איתך. אבל לא בהכרח מה שנראה מטאפורה הוא כזה. החיים בעצמם הם מטאפוריים עד כדי כך שקשה באמת לקבוע מה המשל ומה הנמשל למשל…
אהבתיאהבתי
װ22 בינואר, 2012 at 7:35 pm
יפה יפה
אהבתיאהבתי
װ23 בינואר, 2012 at 9:16 am
תודה ריקי יקרה
אהבתיאהבתי
װ23 בינואר, 2012 at 8:40 pm
את מתארת כל כך פיוטי ומדויק חוויה מוכרת…
אהבתיאהבתי
װ24 בינואר, 2012 at 7:37 am
תודה יעלי. לפעמים נדמה שזה הכל: סקיצות
אהבתיאהבתי
װ23 בינואר, 2012 at 11:25 pm
סקיצות יפהפיות. נכון שהנייר הפשוט משחרר אותנו ממחויובות ומהפחד מ"לבזבז" נייר טוב. עבודות מהסוג הזה הן יקרות לליבי. הן כמו דיבור בין חברים טובים. בלי פרוטוקול. אמיתיות.
אהבתיאהבתי
װ24 בינואר, 2012 at 7:39 am
לוסי, יפה התאור שלך, חברים טובים…תודה
אהבתיאהבתי
װ24 בינואר, 2012 at 2:50 pm
מקסים מקסים!
אפשר לדעת מהו הנייר המועדף עליך לאקוורלים?
אהבתיאהבתי
װ26 בינואר, 2012 at 7:52 am
תודה רבה מיצקין וברוכה הבאה לבלוגי
אהבתיאהבתי
װ27 בינואר, 2012 at 2:44 pm
איריסיה יקרה,
פרוטרט הכלב שבה את לבי (-:
אהבתיאהבתי
װ27 בינואר, 2012 at 8:27 pm
תודה שועי יקר. זו הכלבה של בתי, קושקה (הידעת שקושקה ברוסית זה דווקא חתול?:))
והיא מתגוררת במרכז כנסיכת תל אביב
אהבתיאהבתי