הכלום

את מגיעה ליום שאין בו כלום. אין תוכניות למחר, אפילו לא לעוד רגע. כלום. את מתעוררת לאט. אור בוקר אפרורי חודר דרך החלון הפתוח תמיד, משב רוח קלילה, את לא מביטה בשעון, רק עוקבת בעיניך אחר תנועת העלים השונים שנראים מבעד לחלון ואת כבר לא שואלת את עצמך בשביל מה לקום מהמיטה, כי עכשיו את מתעוררת לאט ושמה לב שהלילה ישנת באלכסון

וידייך פרושות לצדדים. זה לא שזו הפעם הראשונה. היו לך לילות אינספור כאלה. את לא ממש זוכרת. אולי אפילו כבר ישנת באלכסון הרבה פעמים. אבל עכשיו שמת לב לזה. שמת לב ולא מיהרת להגיד לעצמך דברים על זה

את גם לא ניסית להיזכר בחלומות. הם הבליחו ונעלמו ללא אחיזה. כך גם המחשבות שמסחררות אותך מהרגע שאת פוקחת את עינייך. כן, המחשבות, כמו להקות צפרי טרף, עטות על כל חלל וממלאות בקולותיהן הצפופים. וגם היום באו הלהקות. הסתכלת עליהן, איך הן נכנסות, ואיך הן גם יוצאות מהמרווחים האלה, שהם כלום

והכלום. האם הוא רע? האם הוא טוב? האם הוא מטרה? האם הוא גבוה? נמוך? דבר לשאוף אליו? דבר למלא אותו? דבר לשמוח בו? דבר למהר להגדיר אותו?

כלום זה כלום. ואם עיניך נעות עם העלים הירוקים בחלון ומתענגות מהמראה אז את לא בכלום. ואם את מקשיבה לצפרים את לא בכלום. פעם למדת שאפשר לראות הכל, וגם להרגיש וגם לפעול, אבל אם לא תזדהי עם זה, אם תהי בנוכחות מתמדת אז את בכלום.

להזדהות. להיות נוכחת. גם את המושגים האלו את רוצה לפרק. מה זה להזדהות? – לזהות את הרגש המתעורר כ"אני". כשייך לי. אז לתת לרגש להתעורר, להתבונן עליו, וזוהי הנוכחות, ולדעת שהוא, הרגש, חולף. ושוב בא ושוב חולף.

האם אפשר לחיות כך?

ומה זה חיים?

האם אפשר לאהוב בן זוג כך? משפחה?

ומה זו אהבה?

אומרים  שרצוי לשאוף לטוב

ומה זה טוב?- אפשר להתכוון לטוב ויוצא רע. אפשר לעשות רע ואז מסתבר שזה היה לטובה.

להתכוון? מה זה להתכוון? מה זה "העיקר הכוונה"- להתכוון לטוב לפי מה שאת מבינה שזה טוב. יש דבר כזה?

בן זוגך רוצה שתבטיחי לו שלא תעזבי אותו אף פעם. בלי הבטחה כזו הוא לא ימשיך קשר של זוגיות אתך. בחתונה אנחנו מבטיחים זה לזו כחלק מאמירות הטקסים המקובלים. האם אנחנו לגמרי בטוחים בהבטחות הללו? או שאנחנו רק רוצים להאמין שכך יהיה. האם זוהי הכוונה? האם באמת אנחנו מתכוונים לטוב הזה? והאם הטוב הזה יהיה טוב בכל מצב? כמה זוגות  נעשים עיוורים זה לזה בעודם ישנים באותה מיטה, כי הבטיחו הבטחה טקסית חד פעמית, מול עדים, או זה לזה באינטימיות, בזמן של הצפת רגשות, אהבת נצח?

נצח? מילה כל כך פיוטית, בלי לשאוף לנצח, להנצחה, לא היינו יוצרים דבר. מהי יצירה אם לא המאבק העיקש בחולף? במשתנה? מילה כתובה יכולה לשמש עדות לדורות, ציור וצילום מנציחים דימויים כפי שנתפסים ונעצרים בעיני היוצר והופכים לחומר שגם הוא עדות. המוסיקה לוכדת תדרים, מארגנת אותם כפי שהמלחין שומע בזמן יצירתו, וגם היא ניסיון להנציח ולהשמיע את התפיסה הצלילית האישית של היוצר. תיעוד והנצחה קיימים בכל, לא רק ביצירה האומנותית. אנחנו מצלמים את חיינו, כותבים במדיות השונות, עושים דקורציה לבית, רוכשים, מטפחים, מתחתנים, מביאים ילדים ובונים מצבות על קבר. ומהי המצבה אם לא הנצחה?

הוא לא רוצה מצבה. הוא רוצה להיות אפר מפוזר על ים. הוא לא מאמין בעצמות והוא לא מאמין בהנצחה, אבל הוא כותב ספרים

ומה יהיה על כל הספרים, הציורים, הצילומים הדיסקים וכלי הנגינה והפסלים והרהיטים והתכשיטים כשהעולם יגמר? האם הם נוצרים בו זמנית גם בעולם מקביל, עולם שאיננו חומר? האם יצירה היא אנרגיה שיש לה גם ביטוי בחומר אבל לא רק? האם במובן הזה היא נצחית?

**

את מתבוננת בפרח שפרח זה עתה במלואו. שושנה. את גוזמת אותה. את מריחה אותה. את שמה אותה בזהירות באגרטל זכוכית. עם מים קרירים. את מניחה את האגרטל על שולחן העבודה שלך ומכוונת עליה תאורה עדינה, תאורה המדגישה מעט את הצללים שבין עלי הכותרת. האור מרצד על קימורי השושנה. נראה שהשושנה בעצמה מרצדת. מרקדת. בוערת. את נזכרת בשיר של זלדה:

כל שושנה היא אי
של השלום המובטח
השלום הנצחי

בכל שושנה מתגוררת
ציפור ספירית
ששמה "וכיתתו

ונדמה
כה קרוב
אור השושנה
כה קרוב
ניחוחה
כה קרוב
שקט העלים כה קרוב
אותו אי
קח סירה
וחצה את ים האש

ואת רוצה שהשושנה תישאר אתך. את מציירת אותה והיא ממלאה את הכלום הזה ומאפשרת לכלום הזה להסתיים כדי להמשיך לעוד יום

בלעדיו

איריס קובליו, שושנה, צבעי מים,

אודות איריס איריסיה קובליו

אמנית. כותבת. מורה לציור, מתמחה בצבעי מים. הצגת הרשומות של איריס איריסיה קובליו

9 responses to “הכלום

  • שרית שמיר

    את יודעת איריסי, את כריכת הספר השני שלי "מכתבים בכריכה אדומה" איירה אחותי, היא ציירה שושנה כשהגבעול שלה הוא גוף של אישה והניצן המחזיק את עלי הכותרת שלה אלה הן הפנים של אותה אישה וכי היא אמרה שנדמה לה שאני חושבת את כל הנשים לשושנים, ואני תמיד אמרתי שהקוצים הם אלה המעידים את הדרך אל האור הטוב המזוכך הזה למרות ואף, אני קוראת את הרשומה שלך ומרגישה את הכלום והוא לא מפחיד אותי דרכך ולא מאיים בי וגם שהשאלות שאת עוברת כאן הן לגמרי קיומיות, אלא להפך עצם הכותרת שבחרת "כלום" עצם הנגיעה שלך ב"כלום" שדמה לי לריק לרגעי מעבר שבין פרח אחד שציירת לאחר, נדמה לי שהוא הסוד הגדול ביותר, על מנת להצליח, להצליח להשפיע בדרכך וללכת הלאה אל העוד אל האחר שיצירותייך יעשו בו משהו שמח מאוד ומתגבר.

    תודה איריסי זו הייתה רשומה חזקה מאוד לי לקריאה והשושנה? נדמה לי שאין יפה ממנה.

    אהבתי

    • איריס קובליו

      שריתי, תודה על תגובתך המושקעת. אהבתי את מה שכתבת על זמן המעבר בין ציור פרח אחד לאחר. פרח משול כמובן לבחירה או התמקדות, המעבר בין בחירה לבחירה, והוא הכלום. הדף הלבן עליו נערמת ה"תופעה" הנבחרת, המובחנת, הופכת למצויירת, הדף הלבן הזה הוא הכלום.

      אהבתי

  • לי עברון-ועקנין

    פוסט שמתחיל באינטלקט ובסוף לופת את הגרון והלב…
    אמיצה כתיבתך, והשושנה שלך נהדרת. וגם של זלדה.
    וזה באמת מאוד מתקשר גם לנושא החופש… אשמח אם תכתבי על זה.

    אהבתי

    • איריס קובליו

      תודה לי. את זלדה פגשתי לפני הרבה שנים, היא ישבה על יד שולחן בביתה הירושלמי שבשערי חסד, על השולחן היה אגרטל זכוכית קטן עם שושנה אדומה אחד. אור אחרון נע בין כותרת השושנה לבין לחייה של זלדה. לפעמים זו דברה ולפעמים זו. ובין הדיבור המועט, העדין, הרך, הה שקט. היה כלום

      אהבתי

  • מאיה

    את הכלום הזה אנחנו מנסים למלא כל הזמן, ביצירה בכתיבה בציור.
    צריך לאפשר לו להיות, לכלום הזה.
    להסתכל לו בלבן שבעיניים ולא לפחד ממנו.
    (אמרה הפחדנית מס.1…)

    אהבתי

    • איריס קובליו

      נכון מאיה.
      אבל לא תמיד.
      הכי מפחיד אותי אותי שהכלום הזה לא ימצא את דרכו היצירה למרות שתירגלתי את זה בכל מיני זמנים, מדיטציות, ויפאסנה, התנזרות וכו'. כן, זה מפחיד ובעיקר מפחיד הגבול הדק שבין הכלום לאובדן שפיות הדעת

      אהבתי

  • השושנה הקטופה | סקיצות

    […] ועוד על השושנה בפוסט שלי הכלום […]

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: