ברניני, גילוי נאות

אף פעם לא למדתי תולדות האמנות באופן רשמי, גם לא באופן חלקי וזאת למרות שאני כן יכולה "להתהדר בתואר" (2) באמנות. ובכן חמקתי באלגנטיות מהרנסנס והברוק והרוקוקו למיניהם ושמו של ג'ובאני לורנצו ברניני, מלך הבארוק האיטלקי השתחל לאוזניי רק במהלך מסע אומנות שהשתתפתי בו לפני יותר מתריסר שנים, עם בוגרי כיתת י"א  במגמת האמנות של תיכון בו הייתי מורתם לציור.

ר', המורה לתולדות הנלהבת, סחפה אחריה 51 נערים ונערות מתבגרים ואותי צירפה למסע באקראי. אך אבוי, בזמן שהיא התעלפה ודמעה והצטמררה (כך העידו התלמידים) מכל ברניני, לאונרדו מיכאלאנג'לו ורפאל שנקרו בדרכה המתוכננת היטב, אני ליקקתי גלידת איטלקית נפלאה עם קומץ תלמידים סוררים שנשארו מחוץ לכנסיות, או הסתובבו בשולי הפיאצות המפוארות. באותו זמן (וגם עכשיו, אבל אחרת) הייתי שרופה על קאראווג'יו וליקוק פצעיו בהחלט התחרו בגלידה, אבל היצירות התלת מימד לא נגעו בשולי אדרת הלב שלי.

השנה גיליתי את ברניני. בעיקר דרך האכסטזה של תרזה. צילום אחד ששלחה לי חברתי ס' במייל, פילח את ליבי כמו שהמלאך פילח את ליבה של תרזה והיא התעלפה בייסורים מענגים עילאיים. החלטתי לראות את היצירה הגאונית הזו כמתנה ליום הולדתי. לפני ההחלטה לנסוע לרומא התחלתי לצייר את תרזה. השחלתי את פני במקום פניה, אבל לכשהגעתי לקפלי שמלתה נטרפתי. מחקתי שוב ושוב ובשום אופן לא הצלחתי לפענח את הרב שכבתיות  חסרת ההגיון הזו, כביכול. חיפשתי חומר כתוב עליה. במקומות אחדים מוזכר הדיאלוג בין הויבראציה של הקפלים הבלתי אפשריים לאכסטזה שלה, אבל עדיין עוד לא הצלחתי לצייר משהו שיניח את דעתי, אפילו לבינתיים. הביטוי האנרגטי של האירוע הקוסמי הזה מיושם באופן מושלם גם בעיצוב הסביבתי בתוכו נמצאת היצירה.

 

נכנסתי נפעמת לכנסיה היפה ביותר  שראיתי מעודי (כנסיית סנטה מריה דה לה ויטוריה). ידעתי שהצפייה ביצירה הזו היא כמעט בלתי אפשרית. היא מוצבת כל כך גבוה,  עד שרק מזווית מסויימת אפשר לראותה. ניסיתי לפענח אותה בעזרת הזום של מצלמתי החדשה, שעוד לא התגלתה לי בשלל אפשרויותיה. וצילמתי וצילמתי וצילמתי, אבל בגלל איכות הצילומים הגרועה שיצאה לי, מביאה צילומים מהרשת:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אני חושבת שכבר לא היו לי ידיים ולא רגליים ולא גב

כשהסתובבתי לאחור וראיתי אותה:

שילגיה.

קוי צמרמורות חצו שתי וערב את כל גופי. הייתי חייבת לצאת.

בחוץ חיכתה לי שמש וכך צולמתי

ואחר כך, במדשאות של וילה בורגזה, אחרי שראיתי את אפולו (הפעם חץ נעוץ בליבו) ודפניס ובעיקר אחרי שנחטפתי עם פרספונה ע"י האדס האדיר, הייתי חייבת להתעלף גם

מכל היפעה זו

***

מתכננת להביא עוד מהמסע לרומא ( על ארבעת הנהרות ועל הפייטה ועוד,) וגם לסיים בקרוב את ציור תרזה שלי ולהעלותו כאן

בפוסט הבא ציור תרזה שלי

אודות איריס איריסיה קובליו

אמנית. כותבת. מורה לציור, מתמחה בצבעי מים. הצגת הרשומות של איריס איריסיה קובליו

20 responses to “ברניני, גילוי נאות

  • יופי6

    ראיתי רק פעם אחת בחיי יצירה של מיכאלנג'לו. אחת מהיחידות שלו שנמצאות מחוץ לאיטליה: זו שבברוז' שבבלגיה.

    ולמרות חוסר השכלתי בענייני פיסול אני חייב לומר שנשמתי נעתקה. אין יופי כמו היופי הזה שמיכאלנג'לו ראה בתוך גוש השיש ומעולם לא ראיתי פיסול חי כל כך… ובהחלט נשמע לי הגיוני שזה לא הפסל המדהים ביותר בעולם. התיאור שלך כמו גם התמונות, למרות שאי אפשר להשוות את החוויה במקום לחוויה שבתמונות, בכל זאת מצליח להגיע אלי ואני באמת מאמין לך כשאת כותבת שכל כך רצית לראות את הפסל הזה עד שנסעת לשם במיוחד כמתנת יום הולדת…
    לא הייתי מתנגד למתנת יום הולדת כזו גם כן עבור עצמי🙂
    אה… וגלידה איטלקית – מה יש לומר, היא לא פחות טובה מפסל של אומן רנסנס גדול. את לא חושבת?

    אהבתי

    • איריס קובליו

      יופי יקר, קודם כל ברוך הבא לבלוגי. תודה על כל מה שכתבת.
      היצירה היא של ברניני ולא מיכאלאנג'לו.
      אבל בהחלט גם למיכאלאנג'לו אמנות עילאית, ברומא ובמקומות אחרים

      אהבתי

  • לי עברון-ועקנין

    וואו!
    היא מדהימה. והקפלים זה באמת משהו מטורף!
    והתמונות שלך נהדרות, בשמש ובדשא🙂

    אהבתי

    • איריס קובליו

      תודה לי יקרה. כן, הקפלים, זה לא יאומן איך הוא ממחיש את החומר בשיש, ממש בא לגעת בזה כדי להשתכנע שזה לא משי אלא שיש, אבל מי יכול לגעת… זה כל כך גבוה ובלתי מושג, בכל המובנים, ואיך אני מעזה בכלל לשאוף לצייר אתזה…

      אהבתי

  • מאיה

    נהדר. את נהדרת!

    אהבתי

  • יופי6

    אין בעד מה איריס. מאד אהבתי את מה שכתבת ואת התחושות החזקות שעולות מהמילים. וכן, אני יודע שהיצירה כאן היא של ברניני ולא של מיכאלנג'לו – הרי כך כתבת. אבל אני ראיתי פסל של מיכאלנג'לו שהוא גם כן פסל גדול מתקופת הרנסנס ולכן כתבתי על כך.

    אהבתי

  • Lucy Elkivity

    איריס, נהדר! אזכור את דברייך לכשאעמוד שוב מול יצירות כאלה. ההתעלפות שלך מעלפת, מדבקת.

    אהבתי

  • ורד והדס

    איריס, לשאוף קצת אוירה דרך הפוסט. מזכיר נשכחות . הקפלים…מרשימים ביותר.
    תתחדשי על הבאנר, כמו הצצה דרך שלב של תריס לחדר שינה. יפה (-:

    אהבתי

    • איריס קובליו

      תודה ורד. אהבתי את פרשנות ההצצה שלך. זה כמובן יכול לסמל תחושה אישית מתת המודע, שהפוסט הזה או אחרים הם גם סוג של הצצה כזו. לפעמים מפתיעה, לפעמים מענגת ולפעמים מאד לא נעימה:)

      אהבתי

  • ריקי כהן

    איזה יופי, שהיית שם, שנחשפת לכל אלו, הייתי שם לפני שלוש שנים וגם אני הגבתי באופן מאוד חזק, את שלגיה לא ראיתי, לדעתי את היצירות האחרות כן. וילה בורגזה היא מקום מרפא נפש.

    אהבתי

    • איריס קובליו

      ריקי, שלגיה או זו שכיניתי שלגיה, מאד מוצנעת, ממול תרזה המפורסמת. צריך להביט כמעט על הרצפה, מתחת לאיזו במה כדי להבחין בה. זו לא באמת שלגיה, אבל בשבילי היא היתה זו, או היפיפה הנמה. היא כמעט וגנבה את ההתרגשות מתרזה. וזה צימרר אותי במיוחד כי לאחרונה עבדתי על דימוי שלגייה בציוריי.
      וילה בורגוזה אכן פנינת אירופה אבל הייתי כל כך סחופה שמה שהכי כבש אותי בה זה גני המרגניות והשמש מסביב. כנראה שאי אפשר לפגוש אחרי תרזה עוד יצירות עילאיות. צריך להרפות:)

      אהבתי

  • חני ליבנה

    אלוהים, השמלה בתנופתה הקפלים התזוזה הנשיות והכל בשיש לבן, נוטף דם מבפנים צילומים מרהיבים איריס,ודמותך הגומעת את היפעה בנשימה, חיוך ושכיבה עושה את הפוסט הזה לנפלא

    אהבתי

  • סקיצות

    […] ברניני:  גילוי נאות […]

    אהבתי

    • איריס קובליו

      מרית, ראיתי, מרשים..
      בזמנו הוקסמתי מאד מסינדי שרמן ובעיקר הוקסמתי מהפער בין איך שהיא נראית במציאות האפרורית (אהבתי איך שהיא נראית במציאות האפרורית) לבין ההוד, הפאר והנועזות להכניס את עצמה לדמויות הפוכות ממנה. היא היתה סימן דרך שוודאי השפיע על יצירתי, אבל מאז נפגשתי בעוד הרבה מאד סימנים:)

      אהבתי

כתיבת תגובה

